10 tips voor het verzamelen van e-mailadressen

Het wordt tijd dat u uw klanten laat weten wat u met uw bedrijf doet. Dus u besluit een digitale nieuwsbrief uit te gaan geven. Papier kost immers meer geld en is belastend voor het milieu. Daarnaast is een digitale nieuwsbrief beter meetbaar. Laten we er even vanuit gaan dat het gelukt is om de nieuwsbrief op te maken en dus klaar is om verstuurd te worden naar uw relaties. Heeft u van iedereen een e-mailadres en permissie om te mogen mailen?

Veel organisaties lopen er tegen aan dat er geen of een incompleet mailbestand is. Heeft u hier ook mee te maken? Zonde, want contactmomenten heeft u nodig om in beeld te blijven bij uw doelgroep. Het is dus zaak om doorlopend e-mailadressen in uw systeem te krijgen. Graag geef ik u een aantal tips voor het verzamelen van e-mailadressen.

  1. Zorg voor een duidelijke aanmeldknop op de website

    Plaats op uw homepage (en eventueel op meerdere pagina’s) een duidelijke button op een prominente plek. U kunt ook direct het aanmeldformulier op uw website plaatsen. Let er hierbij wel op dat u alleen de meest noodzakelijk invulvelden gebruikt, zoals alleen het e-mailadres en eventueel een naam.

  2. Gebruik uw e-mailhandtekening

    U heeft regelmatig mailcontact met uw relaties. Attendeer ze per mail dan ook op de nieuwsbrief en plaats er een link naar het aanmeldformulier bij.

  3. Promoot via bevestigingen of aanmeldformulieren

    Stuurt u een bevestigingsmail na aankoop van een product? Zet hier dan een link bij naar het aanmelden voor de nieuwsbrief. Of doe het eerder, bijvoorbeeld bij het aanmelden voor een dienst of het bestellen van een product. Wat dacht u van de factuur?

  4. Maak gebruik van social media

    Via bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn kunt u de nieuwsbrief vooraankondigen. Nieuwsgierige relaties kunnen zich inschrijven voor de eerstvolgende uitgave. Na het aanmelden van de nieuwsbrief een share mogelijkheid (tell a friend) bieden werkt ook heel goed. Zet er een wervende tekst bij, zoals ’Ik heb me zojuist ingeschreven voor de nieuwsbrief van bedrijf x, als u dat ook doet maken we kans op een diner’

  5. Direct mail actie

    Wel adresgegevens, maar geen e-mailadres? U kunt er voor kiezen om een postmailing te doen, waarbij u unieke codes meestuurt. Met deze code kan de ontvanger een e-mailadres achterlaten en direct koppelen aan de bestaande gegevens. Een leuke attentie hierbij stimuleert.

  6. Geef iets weg

    Whitepapers en e-books zijn gewilde items. U kunt deze gratis aanbieden, bijvoorbeeld door middel van direct downloaden na het invullen van een online formulier. U ruilt in wezen een gift voor een e-mailadres.

  7. Sitelinks in Adwords

    Als u adverteert via Google Adwords kunt u onder de goed bekeken advertenties een sitelink plaatsen naar de inschrijfpagina voor de nieuwsbrief.

  8. Samenwerken met anderen

    Zoek partners om te verwijzen naar elkaars nieuwsbrief. Content delen kan heel goed via andere nieuwsbrieven, maar ook via blogs.

  9. Gebruik virals

    Plaats op de website een filmpje of een presentatie en verwijs aan het einde naar de nieuwsbrief. Dit kan natuurlijk ook bij het houden van een presentatie, op de laatste sheet.

  10. Benut contacten van medewerkers

    Zorg dat iedere medewerker standaard vraagt of de persoon al de nieuwsbrief ontvangt. Ieder contactmoment kan een adres opleveren.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden en aandachtsgebieden voor het verzamelen van e-mailadressen. Bedenk wel dat er niet naar iedereen zomaar een commerciële e-mail gestuurd mag worden. De ontvanger moet toestemming geven, ook wel opt-in genoemd. Uw relatie mondeling vragen om toestemming is een optie. De kans is klein dat er dan bezwaar gemaakt wordt, maar weet dat het niet wettelijk volgens de regels is.

Het vergt dus wat creativiteit en doorzettingsvermogen om e-mailadressen toe te kunnen voegen aan uw mailbestand. Wat heeft u tot nu toe ingezet om het mailbestand voor het versturen van de digitale nieuwsbrief te vergroten?